MALBA
Malba
l. dělení :
a/ volná malba – vzniká z popudu umělce,nemá užitkovou funkci
př. jsou obrazy
b/ užitá malba - je určena k určitému účelu
př. je nástěnná malba,
malba na skle
ZÁKLADNÍM VÝRAZOVÝM PROSTŘEDKEM MALBY =
BARVA, BAREV.
PLOCHA, SVĚTLO A STÍN
Základní malířské techniky dělíme na :
l. MALBU SUCHÝMI MATERIÁLY
to jsou :barevné tužky = pastelky
vyrábějí se z
křídy, mastku nebo kaolínu, smícháním s mletým práškovým barvivem a pojidlem tj. klovatinou, či jiným lepidlem = mohou být :
ROZPUSTNÉ
/ používají se k
lavírování/
NEROZPUSTNÉ
/ používají se ke kreslení/
= základním podkladem = bílý karton
-
výkres se středně hrubou
strukturou
-
barevné křídy a pastely / jsou na přechodu mezi malbou a kresbou/
=
jsou to válcové nebo hranolovité tyčinky, obalené voskem nebo
papírem, jsou velmi křehké, lze je roztírat i vzájemně míchat
= vyrábí se z barevných pigmentů, jsou spojeny lepidlem nebo
klovatinou, popř. jinými pojidly,
voskovky /voskové pastely/
= působí svítivým , zářivým dojmem, dají se vzájemně překrývat,
proškrabávat, kombinovat
2. MALBU MOKRÝMI MATERIÁLY
–
to jsou :
A. klasické techniky
AKVAREL
= malujeme od nejsvětlejších odstínů k
tmavým odstínům a konturám
=obrysům
= barvy lze nanášet : a/ do suchého podkladu
b/ do mokrého podkladu
umožní zapíjení barev
= malujeme kulatými štětci s
dlouhým vlasem + špičkou
tempera
= krycí barva, ředitelná vodou i olejem/terpentýnem/, používá se od
antiky
dle pojidla rozlišujeme :
např.
temperu vodovou,
vaječnou,
škrobovou
postup :
podmalba, modelace objemů prosvětlováním ,
lazurní stíny, nejostřejší světlo
vlastnosti :
rychle zasychá, / to lze zpomalit přísadami/, je matná lze odstranit
vrchní lakovou či voskovou vrstvou = kerotixem, maluje se špachtlí,
plochými štětci vtenkých i pastózních vrstvách
olejomalba
objevil ji Jan van Eyck
dělí se na : l. klasickou vrstvovou malbu
= vychází z
pečlivé přípravy podkladu a podmalby, spodní vrstvy musí být sušší než
vrchní